جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آکادمی بازارهای مالی رفیع

با ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید

با ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید

دسته بندی :

سوالات خود را در انتهای آموزش بپرسید

بدون شک شما نیز در طی سالهای اخیر نام ارزهای دیجیتالی را زیاد شنیده اید. اما آیا می دانید منظور از این ارزها چیست؟ آیا می توانیم ارز دیجیتال را نوعی پول واقعی به شمار آوریم که قابلیت معامله و خرید و فروش داشته باشد؟ با ما همراه شوید تا بهتر و بیشتر با این ارزها آشنا شویم.

ارزهای دیجیتال در اصل پول های دیجیتالی هستند که به صورت ارزهای رمزنگاری شده در دنیای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از ارزها را می توان برای خرید و فروش و انجام معامله مورد استفاده قرار داد، اما نمی توان آنها را نوعی پول واقعی به شمار آورد. بلکه باید ارز دیجیتال را نوعی ارزهای جایگزین برای پول های واقعی به شمار آوریم.

بیشتر ارزهای دیجیتالی دارای ویژگی های خاصی هستند که منجر شده است تا از آنها برای انجام معاملات استفاده شود. از جمله شفافیت، تغییر ناپذیر بودن و غیرمتمرکز بودن آنها است. این ارزها از بلاک چین استفاده می کنند، و توسط هیچ نهاد و یا دولتی در دنیا اداره نمی شوند. به همین دلیل می توان به راحتی از آنها برای انجام معاملات برون مرزی استفاده کرد.

ارز دیجیتال

اولین و معروف ترین ارز دیجیتال چیست؟ 

اولین ارز دیجیتالی که به دنیا عرضه شد و موفق شد استفاده از این رمز ارزها را به محبوبیت برساند، بیت کوین است. این ارز دیجیتالی در سال 2008 توسط شخص ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد، و سکه های آن در سال 2009 پس از استخراج برای عرضه قرار گرفت. سرمایه گذاران زیادی با خرید این رمز ارز موفق شدند به ثروت بسیار زیادی دست یابند.

اما هنوز با گذشت سالها، کشورها نتوانستن استفاده از این رمز ارزها را بپذیرند. دو مشکل بزرگ در سطح جهان منجر به ایجاد ارز دیجیتال گردید. اولین مشکل عدم اعتماد به شخص ثالث بود. زمانی که کلاهبرداری ها در سطح جهانی اوج گرفت، بسیاری از معامله گران دیگر به اشخاص ثالث اعتماد نکردند. همین مسئله منجر شد تا برخی به دنبال ایجاد تحول در جامعه اقتصادی افتند.

مسئله دیگری که منجر شد تا ارز دیجیتال ایجاد شود، دوباره خرج کردن ثروتی بود که آن را خرج کرده بودند. ارزهای رمزنگاری شده به صورت غیر متمرکز تاریخچه تراکنش های هر کاربر را بررسی می نمایند، و از انجام هر نوع تقلبی در معامله جلوگیری می کنند. بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتالی موفق شد این دسته از مشکلات را به راحتی برطرف کند.

 

ارزهای رمز نگاری شده

تفاوت ارزهای دیجیتالی با پول های معمولی 

ارز دیجیتال نسبت به پول های معمولی دارای ویژگی های خاصی است. از جمله مهمترین ویژگی هایی که می توانیم برای این رمز ارز بیان کنیم، غیرقابل برگشت بودن تراکنش های انجام شده توسط آن است. در صورتی که شخصی اقدام به انجام تراکنش مالی با استفاده از رمز ارزها نماید، دیگر قادر نخواهد بود ارز خود را بازگرداند.

تنها در صورتی می تواند اقدام به بازگرداندن تراکنش خود کند، که گیرنده مایل به انجام کار نباشد. در صورتی که پول های معمولی در صورتی که به اشتباه از حسابی به حساب دیگر منتقل شوند، با پیگیری قضایی قابلیت بازگرداندن داشته و میتوان آنها را به حساب خود بازگرداند. از سوی دیگر انجام تراکنش با ارز دیجیتال به صورت ناشناس بوده و می توان بدون ارائه هیچ اطلاعات هویتی اقدام به انجام معامله نمود. در حالی که پول های معمولی فاقد چنین امتیازی هستند.

تمامی این ویژگی ها و امتیازات منجر شده است تا در حال حاضر بسیاری از معامله گران تمایل به استفاده از ارزهای دیجیتالی برای انجام معاملات برون مرزی داشته باشند.

 

میلاد رفیع
میلاد رفیع
پژوهشگر،مشاور و مدرس بورس و تحلیلگر بازارهای مالی ، مدرس رسمی مایکروسافت

اشتراک گذاری

Telegram
Facebook
Twitter
Print
WhatsApp
Telegram

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش تصادفی

اسکرول به بالا