جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آکادمی بازارهای مالی رفیع

کلید خصوصی و کلید عمومی

دسته بندی :

سوالات خود را در انتهای آموزش بپرسید

در این آموزش کوتاه می‌خواهیم در مورد کلید عمومی و کلید خصوصی صحبت کنیم.

شما زمانی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید با کلید خصوصی و کلید عمومی مواجه می‌شوید. در ادامه با مثالی ساده این دو مفهوم را متوجه می‌شوید

 

کلید عمومی (public key)

کلید عمومی ترکیبی  از حروف و اعداد  است. شما هنگامی که بخواهید پول را به کیف پول خود واریز کنید باید آدرس کلید عمومی را ثبت کنید.

برای درک این موضوع به مثال زیر توجه کنید

مثال: شما می‌خواهید مبلغ 100 دلار از من دریافت کنید. برای این  اینکه شما  پول را دریافت کنید لازم است کلید عمومی خود را به من بدهید. سپس من به کلید عمومی شما پول واریز می‌کنم.

 

نکته: کلید عمومی برای واریز به کیف پول استفاده می‌شود و شما می‌توانید بدون نگرانی کلید عمومی خود را به افراد دیگر بدهید.

 

کلید خصوصی (private key)

کلید خصوصی برای برداشت از کیف پول شما استفاده می‌شود. برای مثال فرض کنید شما می‌خواهید مبلغ ۱۰۰ دلار را به من انتقال دهید. من کلید عمومی خود را به شما می‌دهم که شما برای من واریز را انجام دهید. برای اینکه واریز را انجام دهید لازم است که private key خود را وارد کنید.

نکته مهم: کلید خصوصی یک کلید محرمانه است که برای برداشت  پول شما استفاده می‌شود. برای همین نباید  کلید خصوصی خود را به افراد دیگری بدهید. زیرا می‌توانند بدون اطلاع شما، کیف پولتان را خالی کنند.

 

کلید عمومی و خصوصی

 مثالی ساده برای کلید عمومی و کلید خصوصی

ممکن است برای شما که تازه با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اید، درک  این موضوع سخت باشد. برای همین با یک مثال ساده خدمت شما توضیح می‌دهم.

 

کلید عمومی شما دقیقاً مشابه شماره کارت عابر بانک شما است. شما هنگامی که بخواهید پولی را از کسی دریافت کنید،  شماره کارت خود را به آن شخص می‌دهید.

اما زمانی که بخواهید پولی را  به حساب دیگری واریز کنید، لازم است که رمز کارت عابر بانک خود را بدانید و وارد کنیدرمز کارت عابر بانک شما مشابه کلید خصوصی است.

 

نکته: کیف پول‌های موجود وظیفه این را دارند که از کلیدهای خصوصی شما محافظت کند. اما کیف پول کاغذی کلید خصوصی شما را  روی همان برگه کاغذ نمایش می‌دهد.

اگر در مورد کیف پول کاغذی اطلاعات بیشتری لازم دارید مقاله ” آموزش تصویری ساخت کیف پول کاغذی ” را مطالعه کنید.

میلاد رفیع
میلاد رفیع
پژوهشگر،مشاور و مدرس بورس و تحلیلگر بازارهای مالی ، مدرس رسمی مایکروسافت

اشتراک گذاری

Telegram
Facebook
Twitter
Print
WhatsApp
Telegram

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش تصادفی

اسکرول به بالا