جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آکادمی بازارهای مالی رفیع

بیت کوین چیست؟

دسته بندی :

سوالات خود را در انتهای آموزش بپرسید

بیت کوین چیست؟ این سوال مشترک تمام افرادی است که فقط اسم بیت کوین را شنیده اند و نمی‌دادند که بیت کوین چیست. در این مقاله به سوالات ابتدایی درمورد بیت کوین پاسخ داده میشود .

بیت کوین چیست؟

بیت کوین بزرگ‌ترین و محبوب ترین پول های دیجیتالی میباشد. بیت کوین به صورت غیر متمرکز کنترل میشود و توسط هیچ دولت یا نهاد مرکزی مدیریت نمی‌شود.

برای نگه داری بیت کوین امن‌ترین روش کیف پول کاغذی است. پیشنهاد می‌کنم درصورتی‌که اطلاعاتی در مورد آن ندارید مقاله آموزش تصویری ساخت کیف پول کاغذی را مشاهده کنید.

غیر متمرکز بودن بیت کوین

تمام پول های رایج دنیا مثال ریال،دلار،یورو،پوند و … توسط یک دولت برای استفاده مردم ایجاد شده اند. مقدار این پول ها کاملا در اختیار دولت است و هر زمانی که نیاز باشد چاپ می‌کنند.

پولی که توسط دولت ها چاپ می‌شود معمولا یک پشتوانه دارد که این پشتوانه در بانک مرکزی نگهداری میشود. (این پشتوانه معمولا طلا است)

ارزش پول هر کشور وابسته به پشتوانه آن می‌باشد، اما بیت کوین به دلیل این که غیرمتمرکز است مشابه پول های رایج نیست.

بیت کوین وابسته به هیچ دولتی نیست هیچ پشتوانه ای ندارد .

حتما برای شما سوال پیش اومده که ارزش بیت کوین چگونه تعیین میشود ؟ ارزش بیت کوین بر اساس استقبال و استفاده مردم و عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد.

ارز دیجیتال یا ارز رمزنگاری

حتما شما با این دو واژه مواجه شدید و فکر می‌کنید هر دوی آن ها یکی است . اما با توجه به این که بیت کوین بر بستر بلاک چین ساخته شده و بیت کوین و سایر ارزها مانند ترون، اتریوم و … برای امنیت بیشتر از کدهای رمز نگاری شده استفاده میکنند ، بهتر است که به بیت کوین و سایر ارز ها بگوییم ارز رمزنگاری شده.

 

خالق بیت کوین کیست؟

در سال 2008 بیت کوین توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ساخته نشد.  تا کنون هویت این فرد نامشخص است و برای مسائل شخصی و امنیتی خود را معرفی نکرده .ایده بیت کوین برای رفع مشکلات سیستم بانکی برای افراد بود، زیرا در سیستم بانکی شما برای انتقال پول نیاز به یک واسطه مورد اعتماد دارید که در تمام دنیا این واسطه نهادهای مالی و بانک ها هستند.

در حال حاضر به دلیل مشکلات این نهادهای مالی مثل بسته شدن و  ورشکستگی بانک ها اعتماد افراد در حال کم شدن می‌باشد. به جز این مورد ارزش پول شما با اتفاقات سیاسی و اقتصادی تغییر می‌کند که زیاد خوشایند نیست.

به همین دلیل بیت کوین طوری طراحی شد که  توسط هیچ مرکزی کنترل نشود.دراین طرح بیت کوین و تراکنش ها در شبکه بلاک چین نگه داری میشود که این شبکه توسط مردم سراسر دنیا اداره میشود.

بلاک چین چیست؟

به زبان ساده بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات است.تفاوت اصلی بلاک چین با سایر سیستم ها این است که اطلاعات ذخیره شده در یک سرور مرکزی نگهداری نمی‌شود و اطلاعات میان همه اعضای شبکه بلاک چین به اشتراک گذاشته می‌شود. در بلاک چین به دلیل رمزنگاری و توزیع داده ها امکان هک کردن و دست‌کاری اطلاعات ثبت شده وجود ندارد.

 

ماینر بیت کوین

به افرادی که به شبکه بیت کوین سرویس میدهند و تراکنش های افراد را تایید میکنند ماینر(miner) گفته میشود . ماینر ها یا استخراج کننده‌ها در قبال محاسباتی که انجام می‌دهند پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش بیت کوین های جدیدی است که ایجاد می‌شود و در اختیار ماینرها قرارداده می‌شود.

دلیل اسم استخراج بیت کوین

حتما شما با شنیدن نام استخراج ، یاد معادن طلا و الماس می‌افتید و سوالی برایتان پیش آمده که چرا می‌گویند استخراج بیت کوین؟

افرادی که در معدن کار میکنند باید کار سختی را انجام دهند تا به فلزات با ارزش برسند . در استخراج بیت کوین به دلیل این که رمزنگاری های پیچیده ای دارد ، برای انجام محاسبات نیاز به کامپیوترهای بسیار قوی است.به همین دلیل برای بیت کوین نیز نام استخراج را می‌گویند.

 

چه تعداد بیت کوین وجود دارد؟

ساتوشی ناکاموتو برای بیت کوین تعداد محدودی را در نظر گرفت. این تعداد برای بیت کوین 21 میلیون است.

در تاریخ انتشار این مقاله حدود 18.6 میلیون بیت کوین توسط افراد و ماینرها بوجود آمده است. پیش بینی میشود تا سال 2140 تعداد بیت کوین ها به 21 میلیون برسد و پس از آن دیگر هیچ بیت کوین جدیدی به وجود نمی‌آید.

در اقتصاد ارزش هر چیزی بر اساس کمیابی آن است.در زمانی که کل 21 میلیون بیت کوین عرضه شود قطعا قیمت آن افزایش می‌یابد.

 

ویژگی بیت کوین چیست؟

تمام تراکنش ها در شبکه بلاک چین ذخیره میشود و همه می‌توانند یک نسخه از این اطلاعات را داشته باشند. این شیوه نگهداری بیت کوین چند مزیت بزرگ دارد :

  1. شفافیت
  2. امنیت
  3. دیجیتالی بودن
  4. کمک به محیط زیست

شفافیت بیت کوین

تمام تراکنش های بیت کوین قابل مشاهده است . این شفافیت باعث می‌شود که هیچ شخصی نتواند مشابه سیستم های مالی امروزی تخلف کند.

امنیت بیت کوین

امنیت بیت کوین بسیار زیاد است زیرا اگر کسی بخواهد در شبکه دست‌کاری کند ، سایر افراد که نسخه اصلی اطلاعات را دارند متوجه این موضوع می‌شوند.در بیت کوین عملا امکان حذف و دست‌کاری در تراکنش ها وجو ندارد.

دیجیتالی بودن بیت کوین

بیت کوین یک پول دیجیتالی است و مشابه پول های امروزی که اسکانس ها هستند نیست. در نگاه اول ممکن است این موضوع عجیب به نظر برسد اما اگر به رفتار جامعه نگاه کنید می‌بینید که اکثر افراد از کارت بانکی استفاده میکنند.پس همین الان هم مردم با شیوه دیجیتال(کارت بانکی) اکثر کارهای خودرا انجام می‌دهند ولی به دلیل این که توسط یک نهادمالی کنترل میشود زیاد خوب نیست!

کمک به محیط زیست

با فراگیر شدن روش دیجیتال در جهان، اسکناس ها کمرنگ تر شده و برای چاپ اسکانس به محیط زیست آسیب زده نمیشود. دولت ها برای چاپ اسکانس باید هزینه های هنگفت کنند که با روش دیجیتال این هزینه ها بسیار کم میشود.

 

چگونه بیت کوین بخریم؟

برای خرید بیت کوین می‌توانید مستقیما از یک شخص یا صرافی خرید کنید . بهترین نوع خرید از یک صرافی معتبر است که افراد سودجو نتوانند هنگام خرید کلاه‌برداری کنند.

درضمن برای خرید بیت کوین باید تحلیل تکنیکال را بلد باشید. میتوانید مقاله تحلیل تکنیکال چیست را مطالعه کنید .

چگونه بیت کوین بخریم؟

میلاد رفیع
میلاد رفیع
پژوهشگر،مشاور و مدرس بورس و تحلیلگر بازارهای مالی ، مدرس رسمی مایکروسافت

اشتراک گذاری

Telegram
Facebook
Twitter
Print
WhatsApp
Telegram

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش تصادفی

اسکرول به بالا